12 اوت 2022- محققان روش جدیدی را کشف کرده اند که باعث التیام عفونت‌ های باکتریایی پوست و تسریع روند بهبود زخم ‌ها می‌ شود.

پژوهشگران دانشگاه کَلگَری در کانادا، روش جدید امیدوارکننده ‌ای برای درمان عفونت‌ های باکتریایی پوست شناسایی کردند. آنها نتیجه مطالعات خود را در مجله Nature منتشر کردند.

محققان گفتند: در حالی که ترجمه ی تحقیقات ما برای استفاده ی بالینی در انسان، به آزمایشات بسیار بیشتر و مدلی نیاز دارد که بیشتر با بیماری‌های انسانی مرتبط باشد، جالب است که ما به یک کشف اساسی دست یافته‌ایم که می‌تواند عفونت ‌ها و ترمیم بافت‌ ها را در انسان بهبود بخشد، به خصوص که درمان آنها بسیار سخت است.

محققان به طور سنتی تصور می‌ کردند که هم نوتروفیل‌ها و هم مونوسیت‌ها (گلبول‌های سفید خون) برای پاک‌ کردن باکتری‌ ها از یک محل آلوده روی پوست به ‌کار گرفته می ‌شوند و این سلول‌ها با هم  به‌ عنوان اولین خط دفاعی سیستم ایمنی در بدن ما عمل می‌ کنند.

با این حال، تحقیقات جدید نشان داد که مونوسیت ‌ها به تنهایی قادر به تسهیل بهبود سریع ‌تر زخم ‌ها هستند. مونوسیت ‌ها با تنظیم لپتین و رشد رگ ‌های خونی در طول ترمیم زخم به روند بهبودی کمک می‌ کنند. آنها همچنین گرلین تولید می ‌کنند. گرلین هورمونی است که به بهبود مؤثرتر زخم‌ ها کمک می ‌کند.

ارتباط شگفت‌انگیز میان هورمون ‌های متابولیکی و ترمیم بافت

زمانی که گرسنه می شویم، گرلین توسط معده تولید می‌ شود و لپتین که یک هورمون است، توسط سلول‌ های چربی پس از خوردن غذا و احساس سیری تولید می‌ گردد. از مدت‌ها قبل، تعادل بین گرلین و لپتین برای متابولیسم و رژیم غذایی، حیاتی شناخته شده بود، اما تاکنون ارتباط آن ها با مکانیسم‌ های ایمنی و ترمیم بافت شناخته نشده بود.

پژوهشگران توانستند با استفاده از میکروسکوپintravital، و تخصص یکی از محققان، سلول ‌های زنده را مشاهده کنند، بدین ترتیب آنها پاسخ ایمنی به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس را در یک مدل حیوانی به تصویر کشیدند.

استافیلوکوکوس اورئوس میکروبی است که معمولاً روی پوست یا بینی یافت می‌شود و می‌تواند یک کاتالیزور برای طیف گسترده ‌ای از بیماری ‌های مرتبط با عفونت ‌های پوستی و بافتی مانند آبسه یا کورک باشد. در برخی موارد، باکتری ‌ها می‌ توانند منجر به عفونت‌ های شدید مانند ذات‌ الریه و اندوکاردیت (التهاب پوشش داخلی قلب) شوند که یک التهاب تهدید کننده حیات در پوشش داخلی حفره‌ ها و دریچه‌ های قلب است.

اهمیت نتایج این مطالعه

پژوهشگران معتقدند که این تحقیق حائز اهمیت است زیرا نشان‌ دهنده یک تغییر پارادایم است که تفکر فعلی را که نوتروفیل ‌ها و مونوسیت‌ ها باکتری‌ها را پاک می‌کنند، به چالش می‌کشد. محققان گفتند که این مطالعه نقش مونوسیت ‌ها را در ترمیم زخم افزایش می دهد.

دکتر Kubes، محقق اصلی و تیم تحقیقاتی او معتقدند این مطالعه راه را برای معرفی هورمون های متابولیک (گرلین و لپتین) در زمینه های ایمونولوژی و میکروبیولوژی باز می کند. دکتر Kubes، گفت: برای مثال، جالب خواهد بود که ببینیم گرلین و لپتین در سایر مدل‌ های بیماری مانند یک جراحت استریل یا سرطان چگونه واکنش نشان می ‌دهند، و یاد بگیریم که چگونه این فرآیندها هنگامی که یک بیمار به چندین بیماری مانند چاقی و دیابت بطور همزمان مبتلا می باشد، تغییر می‌کنند.

قدم بعدی

گام بعدی برای محققان درک بهتر عملکرد سلول های ایمنی مانند نوتروفیل ها در طول عفونت است. به طور خاص، آنها علاقه مند هستند که دریابند چگونه نوتروفیل ها از عفونت پاک می شوند و آیا نوتروفیل ها علاوه بر پاکسازی باکتری ها، عملکردهای متفاوتی نیز دارند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-08-approach-skin-infections-wounds.html